M A T E Ř S K Á   Š K O L A

"Vše, co opravdu potřebuji znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské školce." (Robert Fulghum)

"Naše mateřská škola je místem, kde podporujeme příznivou atmosféru, týmovou spolupráci a kolegiální vztahy. Děti a žáky podporujeme v tvořivosti, vnitřní motivaci, aktivitě a samostatné práci. Prioritou je pro nás vytvořit bezpečné prostředí pro výchovu a vzdělávání, které je podpořené individuálním přístupem."

Od školního roku 2022/2023 pracujeme v naší MŠ s prvky programu Začít spolu, který nabízí dostatek podnětů k aktivnímu rozvoji dětí s respektováním různých potřeb a možností dětí. Vzdělávání je založeno na bohaté a pestré vzdělávací nabídce, na individuální volbě a aktivní účasti dítěte při vzdělávání.

Hlavním cílem programu Začít spolu je dosáhnout vysokého stupně samostatnosti dítěte. Program usiluje o učení v souvislostech, které je pro děti přirozené, zábavné a ve shodě s reálným životem. Důraz klade na individuální přístup ke každému dítěti, který je umožněn rozvíjením znalostí, dovedností a schopností dítěte prostřednictvím plánované činnosti v malých skupinkách center aktivit. Práce v centrech aktivit vede děti ke schopnosti samostatného rozhodování a k nesení odpovědnosti za své rozhodnutí. Významně podporuje kooperaci mezi dětmi. Chyba je považována za přirozenou součást učení. Velký důraz klade program Začít spolu na účast rodiny ve výchově a vzdělávání dítěte. Rodiče mají kdykoli přístup do třídy či na školní zahradu a jsou vítanými partnery na všech akcích školy.

Třídy

Základním stavebním kamenem v programu Začít spolu jsou centra aktivit, která jsou ve třídě i v herně. Díky nim se děti každým tématem zabývají do hloubky, z různých úhlů pohledu. Nabízejí učení v souvislostech (tzv. integrované učení hrou) propojené s reálným životem. Pokud počasí dovolí, přesouvá se práce z center aktivit na školní zahradu.

Centra aktivit

Názvy center aktivit: knihy a písmena, domácnost, manipulační a stolní hry, pokusy a objevy, písek a voda, dílna, ateliér, kostky, hudba, pohyb a dramatika. Každé centrum aktivity je ohraničené, označené názvem a piktogramem. Dle tematického zaměření jsou centra vybavena pomůckami přehledně uspořádanými v nízkých otevřených skříňkách. Součástí třídy je prostor pro společné setkávání.

Školní rok 2024/2025

Ve školním roce 2024/2025 se obě naše třídy (Berušky a Krtečci) budou vzdělávat podle školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání "Kouzelné pastelky."

I. Tajemství hnědé pastelky
(ZÁŘÍ, ŘÍJEN)

Charakteristika integrovaného bloku:

Hlavním posláním začátku školního roku je pomoci dětem s adaptací na nové prostředí, seznámit rodiče s problematikou přechodu dítěte do nového prostředí, s režimem školy. Dětí poznávají nové kamarády, využíváme především námětové hry, vytváříme třídní pravidla. Snažíme se navodit radostnou atmosféru ve třídách, aby se děti těšily na společný pobyt v MŠ, na společné zážitky a utvářely si mezi sebou pěkné vztahy. Přiblížíme dětem, co se pěstuje na zahrádce a na poli, co roste a žije v lese. Zaměříme se na význam ovoce a zeleniny pro zdraví. Při výpravách do přírody pozorujeme znaky podzimu, podporujeme vnímání krásy barevnosti podzimu. Pracujeme s přírodninami. Umožníme dětem seberealizovat se při sběru a aranžování plodů a přírodnin, přičemž respektujeme pravidla ochrany přírody.

II. Tajemství modré pastelky

(LISTOPAD, PROSINEC)

Charakteristika integrovaného bloku:

Tento integrovaný blok je zaměřen na konec podzimu a období adventu. Tento čas je jako stvořený k rozvíjení citových vztahů, k rodině, přátelům a okolí. Budeme se snažit ukázat dětem tradiční české Vánoce se svými tradicemi, některé si vyzkoušíme. Připravíme si vystoupení na mikulášskou besídku. Tradičně si zazpíváme koledy u vánočního stromečku před ZŠ. Básničky, zimní písničky a tanečky zpříjemní předvánoční setkání s rodiči. Podpoříme u dětí přirozený vztah k pohádkám prostřednictvím poslechových, dramatických, tělesných, hudebních, pracovních a dalších činností. Vedeme děti k rozlišení prózy a veršované pohádky a pochopení, že pohádka může mít více verzí. Na příkladu hlavních pohádkových postav pomůžeme dětem uvědomit si různé lidské vlastnosti a charaktery.

III. Tajemství bílé pastelky
(LEDEN, ÚNOR)

Charakteristika integrovaného bloku:

V tomto integrovaném bloku si přiblížíme charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu. Přiblížíme dětem, jak se žije tam, kde je sníh a led po celý rok. Pokud nám to počasí umožní, užijeme si zimní radovánky, sporty a budeme při tom myslet na bezpečnost. Seznámíme se s lidmi, kteří nám v případě potřeby mohou pomoci. Budeme poznávat naše tělo, jak funguje, co mu prospívá a co naopak škodí. Seznámíme se s různými profesemi, řemesly. Budeme si povídat o důležitosti každé práce, přemýšlet o tom, čím bychom chtěli být.

IV. Tajemství zelené pastelky

(BŘEZEN, DUBEN)

Charakteristika integrovaného bloku:

V tomto období se snažíme v dětech upevňovat sounáležitost s živou a neživou přírodou, seznamujeme je se světem rostlin a zvířat a snažíme se o to, aby si děti na základě vlastního prožitku utvářely vztah k přírodě a k životnímu prostředí, rozvíjely smyslové vnímání, uvědomovaly si vhodné chování k přírodě. Pozorujeme znaky probouzející se přírody. Řadu činností budeme provádět venku – poslech zvuku v přírodě, hra na badatele ochranáře, vnímání změn počasí. Také zahrada nabídne činnosti spojené s pohybem a experimentováním a přinese celkový environmentální rozvoj dítěte. Před zápisem do první třídy navštívíme ZŠ, podíváme se na kamarády. V dětech podporujeme pocit radostného očekávání vstupu do 1. třídy základní školy, zájem o učení. Opět se soustředíme na tradiční pojetí velikonočních svátků, poznáváme zvyky, tradice a symboly jara. Budeme mít spoustu prostoru pro vytváření dekorací, i společně s rodiči. Jaro také přivítáme akcí Čarodějnice. Děti se pomocí smyslových a pohybových her seznámí s domácími zvířaty a jejich životem, posílí svůj vztah ke zvířatům. Budeme podporovat rozvoj pozitivních vztahů mezi dětmi.

V. Tajemství žluté pastelky
(KVĚTEN, ČERVEN)

Charakteristiky integrovaného bloku:

V tomto integrovaném bloku připravíme vystoupení ke Dni matek, pomůžeme dětem umět dát najevo své city, udělat radost a potěšit svým vystoupením oba rodiče. Svátek matek pojmeme jako oslavu Dne rodiny, protože máme rádi maminku i tatínka. Přiblížíkterá zde žijí. Přiblížíme si základní poznatky o naší planetě, vesmíru celosvětovém úsilí chránit tuto planetu a životní prostředí. Děti se seznamují s pojmy souvisejícími s čistotou ovzduší a tím, co mu škodí. Herními činnostmi shrneme i doplníme doposud získané poznatky, využijeme fantazii, představivost, tvořivost dětí, získané dovednosti hudební, dramatické a pracovní. Budeme pozorovat letní počasí a jevy s ním spojené. Letní období náme narození miminka, co miminko potřebuje, jak roste. Děti se různými činnostmi seznámí s pravidly vedoucími k jejich bezpečnosti. Budeme reagovat na dopravní situace, základní pravidla silničního provozu. Rozvíjet vlastnosti, které ovlivňují reakci dětí – paměť, pozornost, soustředěnost, ukázněnost, ohleduplnost, vnímání i orientaci v prostoru, vnímání nebezpečí. Získáme základní povědomí o dopravních prostředcích záchranném integrovaném systému. Blížící se konec roku nám přinese mnoho zábavy a radosti, oslavíme Den dětí. Povyprávíme si o naší planetě Zemi, kde žijeme my, ale i jiné děti, jiné národnosti. Ukážeme si ta místa na mapě a seznámíme se se zvířaty, m umožní většinu činností přenášet do přírody, budeme co nejvíce využívat naši zahradu. Pojedeme na výlet, spolu s rodiči a našimi dětmi se rozloučíme se školáky. Léto využijeme k intenzivním environmentálním prožitkům.

TŘÍDA BERUŠKY

TŘÍDA KRTEČCI